Kéktúra - Az Országos Kékkör
KM-számláló

1810,89 megtett km a 2550 km-ből (71,01%)

A TURISTA MAGAZINBAN megjelent cikkeim

Szakasz hossza: 32,89km

Időjárás: napos, száraz, őszvégi idő, 23°C

Szakasz jelzettsége: kitűnően követhető jelzések

Szakasz jellege: nagyon szép, hegyvidéki szakasz, extrém szintemelkedéssel(1554m)

Egyéni tapasztalatok, benyomások: Dédestapolcsányból indul utunk, melynek déli határában pillanthatjuk meg a Serényi-kastély gyönyörű épületét és annak szép parkját, mely magánkézben van, sajnos nem látogatható. Aszfaltúton haladunk tovább az eszményi fekvésű Mályinka felé, mely már közvetlen a Bükk-hg. lábánál fekszik, annak elővonulataira is felkúszva. A Sanyi italboltban találjuk a bélyegzőt. Innen meg is kezdjük az emelkedést a tekintélyes magaságokkal rendelkező hegységbe. Hamar meg is érkezünk a festői szépségű Baróc-patak völgyébe. Egy hatalmas sziklakolosszus mellett haladunk el, mely nem más, mint a Pirító-kő impozáns tömege. Nemsokára elhagyjuk a patakpartot, meredeken kaptatva fel a Kisvár-oldalnak nevezett hegy oldalában, egy hatalamas sziklaképződmény, a Dédesi-Kisvár(594m) aljáig. Innen mindenképpen érdemes kitérőt tenni(oda-vissza kb. 3 km) a kék "L" jelzésen, mely a Dédesi-várhoz vezet. Kihagyhatatlan panorámában lehet itt részünk, habár a várból már nem sok maradt meg, miután egykori hős védőik, a török ostrom alatt magukra robbantották az erődítményt, sok ellenséget, de saját életüket is elpusztítva. Visszatérve a kékre egészen a Verebec-nyeregig viszonylag kényelmes tempóban haladunk, majd a nyeregtől extrém mértékű emelkedést kell legyőznünk az Ördögoldalnak nevezett meredek hegyoldalban míg kiérünk a Bánkút felé vezető aszfaltútra. Innen már néhány percnyi kényelmes sétával érjük el a Bánkúti sípályákat és a Síklubot, melynek étkezőjének falán találjuk a kéktúrabélyegzőt. Érdemes a környék büféiből, éttermeiből feltöltenünk a készleteinket, mert erre Bélapátfalváig már nem lesz lehetőségünk. Innen a Bükk-fennsík hullámzó ösvényein folytatjuk tovább utunkat, útba ejtve a Faktor-réti Madonna kegyhelyet, vagy a fokozottan védett, csodaszép karsztjelenségeiről és páratlan növény-és állatvilágáról nevezetes Zsidó-rétet(az ösvényről letérni TILOS!) is. A Keskeny-réttől kezdődően ismét erős emelkedésbe kezdünk, mely a Magyarországon páratlan szépségű panorámával rendelkező Tar-kőig(949m) kitart. Érdemes elidőzni a széles sziklapárkányon az alattunk elterülő hegyvidék látványában és a távoli alföldi sík tengerében gyönyörködve. Tiszta időben egészen a Tisza-tóig ellátni. Innen fizikálisan nagyon megeröltető " hullámvasutazásba" kezdünk tekintélyes szintkülönbséget leküzdve, szinte végeérhetetlen föl-le-föl-le menetben ingázva, elhaladva az "Őserdő", a Vöröskő-bérc kilátó, Cserepeskői-bg.(pecsételőhely!), Pes-kő kilátó, Őr-kő kilátó méltán nevezetes és látványos pontjain. Alaposan kimerülve, de élményekkel gazdagon töltekezve végre meredek ereszkedésbe kezdünk, mely kitart egészen Bélapátfalváig, ahol a Cementgyár előtt egy oszlopra szerelve találjuk a szakaszunk lezárására szolgáló kéktúrabélyegzőt. A túrán készült fotók megtekinthetők a " Fényképalbum(Heves-megye)"-ben.
Bélapátfalva-Telekessy eh.-Szarvaskő-Rozsnakpuszta-Sirok FOTÓK ITT!!!

Szakasz hossza: 30,08km

Időjárás: napos, száraz őszi idő, 24°C

Szakasz jelzettsége: kitűnően követhető jelzések

Szakasz jellege: nagyon szép, hegyvidéki szakasz, sok látnivalóval, 1014m összintemelkedéssel

Egyéni benyomások, tapasztalatok: Bélapátfalváról indul utunk(pecsételődobozka a cementgyár előtti oszlopra szerelve), ahonnan a kék keleti irányban hagyja el a települést a messzeföldön híres ciszterci apátság irányában. Hamarosan meg is érkezünk a páratlan szépségű műemlék monumentális épületéhez, ahova 500.- ellenében be is juthatunk megcsodálni a nem hétköznapi korral és szépségekkel megáldott templomot. Innen kellemes erdei sétával érjük el a következő pecsételőpontot, a Telekessy vendégházat, melynek felvezető lépcsősora mellett helyezték el a bélyegzőt rejtő dobozkát. Enyhe emelkedésbe kezdünk több km-en át, hangulatos erdőn keresztül haladva, mire megérkezünk túránk első szép panorámáját elénk táró Akasztó-hegy sziklás kilátópontjára. Szép rálátás nyílik innen az alattunk kanyargó Eger-patak völgyére, és az ott megbúvó meseszép település, Szarvaskő utcácskáira, a környező szelíd magaslatokra és déli irányban a Nagy-Eged hatalmas tömbjére. Innen nem sokat kell ereszkednünk, hogy elérjük az ugyancsak egy sziklapárkányon található Szarvaskő várát(már az a kevés, ami megmaradt belőle), ahol ismét hasonlóan szép panorámában gyönyörködhetünk. Néhány perc ereszkedés után Szarvaskő település hangulatos, nyüzsgő utcácskáin találjuk magunkat, szép, rendezett házak mellett elhaladva. Egy igazi üdülőtelepülés hangulatát árasztja a hely. Hamar el is érjük a falu központjában található kiskocsmát, ahol a bélyegzőt is őrzik. Készleteinket érdemes feltölteni a közeli élelmiszerboltban, hiszen Sirokig erre már nem lesz lehetőségünk. Meredek kaptatóval érünk fel néhány km megtétele után a Hegyes-kő hosszan elnyúló csúcsára, ahonnan ismét szép panorámában lehet részünk. Keleti irányban feltűnnek a Bükk-hg. 900m körüli magaslatai is. Innen egy több, mint 10 km-es "hullámvasutazásba" kezdünk, viszonylag kellemes tempóban, gyönyörű erdőkön keresztül haladva, útba ejtve Rozsnakpuszta pecsételőhelyet is(egy magányos fa törzsére van szerelve a dobozka), mire megérkezünk a nem sokkal a Siroki várhegy előtt magasodó érdekes, sokszor bizarr formát öltő Apáca-sziklákhoz. A kilátópontról gyönyörű rálátás nyílik a várra, Sirok településre, és a messzeségben már feltűnik a Mátra teljes vonulata. Néhány perc ereszkedést követően meg is érkezünk az eszményi fekvésű vár kissé romos, lepusztult épületéhez, amit 1600.- ellenében belülről is megcsodálhatunk(hangulatos múzeum is van itt berendezve). Ismét néhány perces ereszkedés után meg is érkezünk túránk végpontját jelentő Sirok településre, ahol a Hunor étterem teraszának egyik oszlopára szerelt dobozkában találjuk a szakasz lezárására szolgáló kéktúrabélyegzőt. A túrán készült fotók megtekinthető a "Fényképalbum(Heves-megye)"-ben.
Sirok-Hármashatár eh.-Kékestető-Mátraháza FOTÓK ITT!!!

Szakasz hossza: 24,68km

Időjárás: száraz, napos őszi idő, 21°C

Szakasz jelzettsége: kitűnően követhető jelzések

Szakasz jellege: nagyon szép, hegyvidéki szakasz, sok szép kilátóponttal, extrém mértékű szintemelkedéssel(1707m)

Egyéni tapasztalatok, benyomások: Sirokról indul utunk(pecsételődobozka a Hunor étterem teraszának oszlopfalán), ahonnan kb. 3 km-nyi aszfaltmenet vár ránk, míg végre letérünk a Keleti-Mátrabérc kezdőpontjánál az erdőbe. Viszonylag kellemes tempóban haladunk egyre feljebb a gerincen, csodaszép erdőben haladva egészen a Gazos-kőig, ahonnan lélegzetelállító panoráma nyílik a Mátra északi lábánál fekvő völgyekre, településekre, valamint tiszta időben a Felvidék kéklő vonulataira. Innen erősen megváltozik a túra dinamikája, miután szinte végeérhetetlen hullámmenetbe kezdünk, egyszer meredek emelkedéssel, aztán gyors ereszkedéssel. Mind fizikálisan, mind pszichésen erősen megterhelő szakasz, hiszen hiába hódítunk meg egy-egy csúcsot, szinte azonnal elveszítjük ezt a munkát egy meredek ereszkedéssel. Keresztül haladunk a Szederjes-tető, Nagy Zúgó-hegy, Jagus, Oroszlánvár, Szár-hegy csúcsokon, majd végül leereszkedünk a Hármashatár pihenőhelyhez, ahol az esőbeálló falára rögzítve találjuk a kéktúrabélyegző fém dobozkáját. Erre a szakaszra fokozottabban jellemző a turista-vad találkozás, miután vadban igen gazdag vidéken kelünk át(muflon, gímszarvas, vaddisznó stb...). Túránk utolsó szakasza egy folyamatos, rendkívül megeröltető, meredek emelkedő. Elsőként a Disznó-kő kilátópontjához kaptatunk fel, majd egy még meredekebb, sziklás hegyoldalban a Sas-kő sziklapereméhez, ahonnan gyönyörű kilátás nyílik a Mátra déli részére, a Markazi-tóra és az Alföld síkjára. Efölött található az Erszébet-szikla(kereszttel a tetején), majd egy végső sziklás kaptató a Magyarország tetejét jelentő Kékes-csúcsra(1014m) vezet. A Tető-Étterem falára szerelve találjuk a bélyegző fémdobozkáját. Szép panoráma nyílik innen a sípályák nyíladékain keresztül a Mátra nyugati és északi részeire, a toronyból pedig 360°-os körpanoráma vár ránk országunk minden szeglete felé.
A nyugati sípályán haladunk lefelé tovább nyílegyenesen Mátraházára, ahova kb. 20 perc kellemes séta után meg is érkezünk. A szakaszunk lezárására szolgáló kéktúrabélyegzőt a buszforduló várótermének falán találjuk. A túrán készült fotók megtekinthetők a "Fényképalbum(Heves-megye)-ben.
Mátraháza - Vörösmarty-fogadó - Vércverés - Galyatető - Ágasvár - Mátraverebély
Szakasz hossza: 25,4km

Időjárás: esős, szeles, hideg(6-8°C)

Szakasz jelzettsége: kiválóan követhető jelzések

Szakasz jellege: nagyon szép, hegyvidéki szakasz, sok szép panorámával, látnivalóval

Egyéni tapasztalatok, benyomások: Mátraházáról indul utunk, ahol a buszállomás várótermének falára rögzítve találjuk a kéktúrabélyegző dobozkáját. Az erdőbe belépve azonnal ereszkedésbe kezdünk egy patakon is átkelve, nagyon szép völgyben haladva, néhány km után kiérve az aszfaltútra, ahol azonnal megpillantjuk a Vörösmarty Fogadó kapuját, melynek kerítésére rögzítve találjuk a bélyegzőt. A Mátra-nyeregig követjük az aszfaltutat, majd átkelve azon, meredek kaptatásba kezdünk a Csór-hegy oldalában. A csúcsot elérve hangulatos gerincúton folytatjuk utunkat, több szép kilátópontot elhagyva a Vércverés csúcsáig, ahol az információs táblára szerelt bélyegzővel ismét igazolnunk kell ottjártunkat. Tovább folytatjuk gerincutunkat, ismét több szép kilátópontot elhagyva, mire egy meredekebb emelkedő végén elérjük Galyatető épületeit. Itt pecsételhetünk akár a Galyatető Turistacentrumban, vagy a Nagy-Péter-hegyesén(960m) épült ikonikus kilátó tetején is, ahonnan lenyűgöző, 360°-os panoráma nyílik messze a környező tájra. Nyugati irányban haladunk tovább a Piszkéstetői Csillagvizsgáló épülete mellett is elhaladva, majd végül leereszkedve Mátraszentistvánra, ahol egy kerítés falára szerelve találjuk a kéktúrabélyegzőt. Innen emelkedésbe kezdünk, majd jópár km után elérünk egy érdekes sziklaalakzathoz, mely a Newton-szikla nevet kapta. Innen érdemes letérni a kékről az Ágasvár irányába, ahonnan 180°-os, szép kilátás nyílik nyugati irányban. Meredek ereszkedéssel térhetünk vissza a kék ösvényéhez, mely az Ágasvár Turistaház(pecsételőhely az infóoszlopon) mellett található. Innen ÉNY-i irányban kezdjük meg hosszan tartó monoton ereszkedésünket, melynek végpontja Mátraverebély, ahol a vasútállomás egyik lámpaoszlopára szerelt kéktúrabélyegző szolgál szakaszunk lezárására.

Florence Pugh magyar rajongói oldal. Ismerd meg és kövesd az angol színésznõ karrierjèt!    *****    Fele királyságomat nektek adom, hisz csak rátok vár ez a mesebirodalom! - Új menüpont a Mesetárban! Nézz be te is!    *****    DMT Trip napló, versek, történetek, absztrakt agymenés:)    *****    Elindult a Játék határok nélkül blog! Részletes információ az összes adásról, melyben a magyarok játszottak + egyéb infó    *****    Florence Pugh Hungary - Ismerd meg az Oppenheimer és a Dûne 2. sztárját.    *****    Megnyílt az F-Zero Hungary! Ismerd meg a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-sorozatát! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    A Cheer Danshi!! nem futott nagyot, mégis érdemes egy esélyt adni neki. Olvass róla az Anime Odyssey blogban!    *****    A 1080° Avalanche egy méltatlanul figyelmen kívül hagyott játék, pedig a Nintendo egyik remekmûve. Olvass róla!    *****    Gundel Takács Gábor egy különleges könyvet adott ki, ahol kiváló sportolókkal a sport mélységébe nyerhetünk betekintést.    *****    21 napos életmódváltás program csatlakozz hozzánk még!Január 28-ig 10% kedvezménnyel plusz ajándékkal tudod megvásárolni    *****    Szeretne egy olyan általános tisztítószert ami 333 felmosásra is elegendõ? Szeretne ha csíkmentes lenne? Részletek itt!!    *****    Új játék érkezett a Mesetárba! Elõ a papírral, ollóval, és gyertek barkácsolni!    *****    Tisztítószerek a legjobb áron! Hatékonyság felsõfoka! 333 felmosásra elengedõ általános tisztítószer! Vásároljon még ma!    *****    Hayashibara Megumi és Okui Masami rajongói oldal! Albumok, dalszövegek, és sok más. Folyamatosan frissülõ tartalom.    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    333 Felmosásra elegendõ! Szeretne gazdaságosan felmosni? Szeretne kiváló általános tisztítószert? Kiváló tisztítószerek!    *****    Ha tél, akkor téli sportok! De akár videojáték formájában is játszhatjuk õket. A 1080°Snowboarding egy kiváló példa erre    *****    Egy asztrológiai elemzés,sok segítséget ad,életünk megtervezéséhez,rendeld meg és küldök egy 3 éves éves elõrejelzést is    *****    Szeretne leadni felesleges kilókat? Szeretné méregteleníteni és tisztítani szervezetét?Csatlakozzon a programhoz még ma!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, kezd az évet azzal, hogy belenézel, én segítek értelmezni amit látsz. A saját akaratod dönt!