Kéktúra - Az Országos Kékkör
KM-számláló

1877,66 megtett km a 2550 km-ből (73,63%)

A TURISTA MAGAZINBAN megjelent cikkeim

Piliscsaba - Klastrompuszta - Dorog
Szakasz hossza: 18,59km

Időjárás: Esős, borongós, erősen párás idő, 10°C

Szakasz jelzettsége: változóan, közepesen-gyengén jelzett szakasz, GPS használata ajánlott

Szakasz jellege: erdős dombvidék, viszonylag kevés látnivalóval, 437m összintemelkedéssel

Egyéni tapasztalatok, benyomások: Piliscsabáról indul utunk, ahol a vasútállomás északi oldalára átkelve egy villanyoszlopra erősítve találjuk a kéktúrabélyegző dobozkáját. Innen emelkedésbe kezdünk, egészen 280m-ig, átkelve egy dombgerincen, ahonnan leereszkedünk Piliscsév csendes, aprócska településére. Rövid úton el is hagyjuk a települést és újabb emelkedésbe kezdünk, szép, erdős tájakon, időnként egy-egy rétre kiérve kellemes panorámát pillantva meg a völgyekre és a környező vonulatokra. Egészen 340m-ig emelkedünk, amikor megérkezünk Klastrompuszta üdülőtelepülésére, megcsodálva az egykori pálos kolostor romjait, és az azóta felépített szenthelyet. A romkert felső végén, egy oszlopra rögzítve találjuk a kéktúrabélyegzőt. Érdemes egy kis időre megpihenni a sűrű erdő közepén egykor felépített ódon kolostor sokat látott falmaradványai között, átélve ezáltal valamennyire a középkori, egyházi hangulatot-áhitatot. Innen aszfalton ereszkedünk tovább egy ideig, majd északi irányban letérve a műútról visszatérünk az erdőbe, erős emelkedés mellett, 360m-ig kapaszkodunk fel, ahonnan a szintet tartva jutunk el az Öreg-szirt impozáns mészkősziklafaláig, mely a kéktúra ösvény fölé magasodik(ottjártunkor sajnos teljes ködbe burkolozott). Déli irányban kezdünk ereszkedni Kesztölc település irányába, elhaladva egy Pálos gyógy- és fűszernövénykert mellett. A települést elhagyva, egy forgalmas úttesten is átkelve, erdős-bokros területen érjük el Dorog város határát, ahol a vasútállomás gyalogos aluljárójának déli kijárójának külső(északi) falára erősítve találjuk a szakaszunk lezárására szolgáló kéktúrabélyegző dobozkáját.

Dorog - Tokod - Tokodi pincék - Mogyorósbánya - Péliföldszentkereszt
Szakasz hossza: 17,08km
Időjárás: ragyogó tavaszi napsütés, 22°C🌞

Szakasz jelzettsége: többé-kevésbé jól követhető jelzések, helyenként erősen elhanyagolva, GPS ajánlott

Szakasz jellege: nagyon szép dombos, erdős szakasz, sok látnivalóval, 811m összintemelkedéssel

Egyéni tapasztalatok, benyomások: Dorogról indul utunk, a vasútállomás gyalogos aluljárójának déli kijáratánál a külső falra rögzítve találjuk a kéktúrabélyegző dobozkáját. Pecsételést követően lassú de kitartó emelkedésbe kezdünk, mindig egyre magasabbra kanyarogva a kis utcácskák között, míg végre elhagyjuk a hangulatos, forgalmas települést. Az emelkedés egyre határozottabb szintkülönbségekbe vált át, miközben a 300-400 m-es régiót elérve szép, erdős területre érünk. Innen már rövid időn belül megérkezünk a Kis-Gete(380m) kereszttel jelölt kilátópontjára. Érdemes itt hosszabban elidőzni, hiszen lélegzetelállító, 180°-os panoráma tárul elénk déli irányban, talán még a soron következő Nagy-Gete(457m) csúcsról megtekinthető kilátást is megfejelve, ahol a déli hegyoldalt már jócskán visszahódította magának a növényzet. Meredek, szinte már nyaktörő ereszkedésbe kezdünk a Gete-tömb nyugati oldalán, sziklákon, fagyökereken bukdácsolva. Megeröltető szakasza ez a túránknak, mely egészen Tokod település határáig kitart. Itt a falu központjában található információs tábla oldalára szerelve találjuk a kéktúrabélyegző dobozkáját. Innen déli irányban indulunk tovább meredeken emelkedve a Hegyes-kő(311m) irányába, kb. 300m-ig fel is kapaszkodva, a csúcs kősziklái mellett elhaladva. Egy ideig hangulatos szintező ösvényen haladunk tovább többször szép kilátással nyugati irányban a Gerecse magaslataira, északi irányban a Duna kék szalagjára, valamint Esztergom és a Bazilika fenséges építményeire. Ismét meredek ereszkedésbe kezdünk, eljutva a Neszmélyi-borvidék részeként elterülő Tokodi-pincék elnevezésű kistelepülésre  ahol számtalan üdülőház és pincesor mellett halad el a kék ösvénye. Egy oszlopra erősítve találjuk a kéktúrabélyegző dobozkáját. A Tokodi-pincéket elhagyva ismét meredek emelkedésbe kezdünk, ezzel már a 3. meredek dombgerincet hódítva meg a túrán. Természetesen ennek sziklás, vadregényes tetejéről is pazar kilátás tárül elénk a Duna-völgyére és Esztergomra, valamint a szlovákiai településekre. Innen ismét erősen ereszkedünk egészen Mogyorósbánya hangulatos kis településéig, ahol a pecsételéshez le kell térnünk kb. 500 métert a kékről a Kakukk sörözőhöz. A települést elhagyva ismét emelkedésbe kezdünk, hogy meghódítsuk a 4., egyben ezen a szakaszon utolsó dombgerincet, melynek tetején magasodik az Öreg-kő 374m magas sziklakolosszusa, melynek oldalában lelhető fel a védett Jankovich-barlang. Ennek megtekintéséhez azonban ismét le kell térni a kékről(kb. 500m oda-vissza) nehéz, sziklás terepen kapaszkodva. Innen már déli irányba fordulva ereszkedünk meredeken túránk végpontjához, Péliföldszentkeresztre, ahol a túra lezárására két helyen is: a Gerecse Natúrpark látogatóközpontnál, ill. a Mama Celestina büfénél is fellelhetjük a kéktúrabélyegző dobozkáját.

Péliföldszentkereszt - Pusztamarót - Gerecseüdülő - Bánya-hegyi erdészház - Vértestolna, újtelep bejárati út
Szakasz hossza: 23,44km

Időjárás: kezdetben szikráző, őszi napsütés, erősebb széllökésekkel, végén borongos idő, záporral 20°C

Szakasz jelzettsége: kiválóan követhető jelzések

Szakasz jellege: nagyon szép, dombos-erdős szakasz, sok látnivalóval, panorámával, 797m összintemelkedéssel

Egyéni tapasztalatok, benyomások: Péliföldszentkeresztről, a Mama Celestina Büfé előtt indul utunk, ahol egy oszlopra rögzítve találjuk a kéktúrabélyegző aludobozkáját. Déli irányban hagyjuk el a hangulatos települést, egy ideig az aszfaltutat követve, majd balra letérve arról, enyhe emelkedésbe kezdünk szántók, kaszálók között északi-, északkeleti panorámákban (Gete-tömb, Pilis) gyönyörködve. Egy dombgerincen átkelve ereszkedésbe kezdünk, majd néhány száz méteren át aszfalton haladva, délnyugati irányban megkezdjük az emelkedést a Nagy-Gerecse vadregényes tömbjére. Elsőként a 380m-es magaságban fekvő Pusztamarót egykori, mára már elhagyott települését érjük el. Történelmi emlékhely, kolostorrommal, történelmi temetővel, pihenőhellyel, szálláslehetőségekkel. A kéktúrabelyegző dobozkája a temető előtti oszlopra van szerelve. Továbbhaladva erős emelkedésbe kezdünk sziklás, vadregényes terepen, a sziklasor oldalában egy kegyhelyet is megpillantva, időként szép panorámákra is figyelmesek lehetünk. 3km megtétele után érjük el a Gerecseüdülő elnevezésű pecsételőhelyet, ahol a Serédi kastély és szép fekvésű parkja terül el, pihenőül szolgálva. A bélyegző a park kerítésének egyik északnyugati oszlopán található. Szakaszunk egy panorámaúttal folytatódik, számtalan gyönyörű kilátóponttal szolgálva. Lépten-nyomon meg kell álljunk a szép kilátásban gyönyörködve. A Bánya-hegyi Erdészházat elérve, lényegében meg is kerüljük a Nagy-Gerecse tömbjét, ahonnan bélyegzést követően déli irányban ereszkedésbe kezdünk. Hangulatos erdőkön, szép fekvésű réteken kelünk át a szakaszunk végpontjául szolgáló: Vértestolna, újtelep bejárati útig. Innen alkalmas kiszállópontul szolgálhat Tarján könnyen megközelíthető, hangulatos települése, ahová kb. 2km-t kell még ereszkedjünk.

Vértestolna, újtelep bejárati út - Koldusszállás - Somlyóvár - Szárliget
Szakasz hossza: 28,87km

Időjárás: Túlnyomóan felhős, borongós idő 18°C

Szakasz jelzettsége: kiválóan követhető jelzések

Szakasz jellege: nagyon szép, dombos-erdős vidék, viszonylag kevés látnivalóval, 796m összintemelkedéssel

Egyéni tapasztalatok, benyomások: Vértestolna, újtelep bejárati úttól indul utunk, ahonnan néhány száz méter megtétele után, déli irányban letér a kék az aszfaltútról az erdőbe. A jelzések egy szintező úton kerülik meg a Pes-kő tömbjét kb. 3km hosszan, monoton, látnivalók nélkül. Érdemes inkább, az ezzel párhuzamos erdészeti úton felkapaszkodni a Pes-kő sziklapereméig, ahonnan pazar kilátás nyílik Tarján településre és a messzeségben elnyúló hegyekre,majd nem messze tőle vadregényes, sziklafalba vájt út vezet a Peskő-barlang impozáns bejáratához. Innen, dél felé ereszkedve, könnyedén visszatérhetünk a kék ösvényére, mely hamarosan el is vezet minket a Koldusszállásra, ahol az erdészház előtti villanyoszlopra erősítve találjuk a bélyegző dobozkáját. Utunkat folytatva egyre jobban megközelítjük az M1-es autópálya forgalomtól dübörgő, zajos aszfaltcsíkját, egészen a Bodzás-völgyig, ahonnan egy szép fekvésű réten keleti irányban áthaladva, megkezdjük a kapaszkodást a Somlyóhegy tömbjére. Kezdetben kisebb szintet küzdünk le Tornyópusztáig, majd innen erősebb emelkedésbe kezdünk, egészen a Somlyóhegy sziklagyepes, fás-cserjés csúcsáig, ahonnan 180°-os panoráma nyílik a dny.-i irányban elterülő Vértes-hegység szelíd, hosszan elnyúló vonulataira. Néhány száz méterre, északi irányban jutunk el a Somlyóvári menedékházhoz, melynek külső falára rögzítve találjuk a kéktúrabélyegző dobozkáját. Déli irányba fordulva követjük a kék jelzéseket, km-eken keresztül erőteljesen ereszkedve Nagyegyháza települése felé. Az aprócska falun átkelve, egy dombgerincre kapaszkodunk még fel, ahonnan leereszkedünk végül Szárliget vasútállomására, ahol az állomásépület nyugati falán van rögzítve a kéktúrabélyegző aludobozkája.

Szárliget - Várgesztes - Kőhányás - Mindszentpuszta - Gánt
Szakasz hossza: 35,63km

Időjárás: Túlnyomóan felhős, borongós idő 19°C

Szakasz jelzettsége: kiválóan követhető jelzések

Szakasz jellege: nagyon szép, dombos-erdős vidék, elnyújtott, szelíd emelkedőkkel, ereszkedőkkel, változatos felszíni formák, sokféle, változó összetételű erdők, sok látnivalóval, 1217m összintemelkedéssel

Egyéni tapasztalatok, benyomások: Szárliget vasútállomásáról indul utunk, a gyalogos felüljárón átkelve csendes, kertvárosi hangulatú településrészen haladunk át, majd Szárligetet elhagyva egy ideig még az aszfaltcsíkot követjük, mire a kék ösvénye bevezet az erdőbe. Lassú emelkedésbe kezdünk egészen Csákányospusztáig, ahol egy hangulatos, gazdasági épüketekkel tarkított rétre érve felkapszkodunk a csákányospusztai kápolna romjaihoz. Innen erősebb emelkedésbe kezdünk, keresztülhaladva a Mária-szakadék sziklás, vadregényes szurdokán, majd egy régi erdei temető és katonasír mellett. Némi ereszkedés után másszuk meg a Vitányvár sziklás erődítményét, körben gyönyörködve a Vértes sűrű erdőségein. Ezt követően viszonylag szintben haladunk szép erdei ösvényen elhaladva a Rockenbauer-, és Zsigmond emlékfák mellett, a hangulatos pihenőül szolgáló Mátyás-kutat is útba ejtve, mire megérkezünk a Zsigmond-kő pazar kilátást nyújtó sziklapereméhez, ahonnan jó rálátás nyílik Várgesztes településére és a felette magasodó várromra, valamint a nyugati,  északnyugati irányban elnyúló Vértes szelíd, erdős domborulataira. Meredeken ereszkedünk Várgesztesre, ahol az élelmiszerboltnál történő bélyegzést követően ismét emelkedésbe kezdünk a Gesztesi vár irányában. Sajnos a vár átmenetileg zárva tart, így az belülről nem tekinthető meg. Viszonylag eseménytelen úton, de nagyon szép erdőkön keresztülhaladva jutunk el Kőhányáspuszta pecsételőhelyhez, ahol megtekinthetjük a szép állapotban megmaradt Eszterházy-kápolnát, illetve találunk itt egy hangultos fogadót és turistaszállót is. Ismét eseménytelen úton haladunk tovább, először rövid szakaszon emelkedve, majd elnyújtva ereszkedve érkezünk meg a Csákvári elágazáshoz, ahonnan déli irányban megközelíthetjük a Csákivár maradványait(lényegében egy sziklaszirt), északi irányban pedig rendkívül meredek kaptatón az Oroszlán-barlang csekély méretű bejáratát és folyosóját. Nehány km megtétele után érkezünk meg Mindszentpusztára, ahol a turistaháznál találjuk a kéktúrabélyegzési pontot. Lassú, kitartó ereszkedésbe kezdünk, kb. 5 km után megérkezve a szakaszunk végét jelentő Gánt rendezett, hangulatos településére.